King Crimson - USA (Live)


Oj oj oj! Dags för ett livealbum! Inte med vilken grupp som helst förstås. Det är ju King Crimson vi pratar om!
Och med alla deras studioalbum som inte gjort annat än imponerat, så borde väl deras liveskiva från 1974 inte vara annat än imponerande! Eller? Det är alltid läskigt att köpa liveskivor, för det kan ju vara så dåligt att man inte kan lyssna på bandet på flera månader efter.

Men ta det bara lungt! Den här skivan är verkligen inte någon besvikelse! Bra ljudbild, bra prestationer från samtliga bandmedlemmar (Robert Fripp, John Wetton, Bill Bruford och David Cross) och ett riktigt bra urval av låtar bla.
Larks´ tounges in aspic, Exiles, Fracture men framförallt deras absolut bästa stycke någonsin: Starless!

Skivan börjar med "Walk on ...no pussyfooting" som verkar vara nåt de komponerat ihop för just den här stunden (den finns inte på deras studioalbum) och övergår väldigt snart till "Larks´ tounge in aspic". Pang! Och skivan har smällt igång! Man vet redan nu att detta kommer nog vara ett av de bättre livealbum man hört.

Efter några ösiga minuter är man helt uppe i varv. Det är därför skönt att de valt att lägga den väldigt stilla och kännsloladdade "Exiles" i mitten av skivan. Det är nu man kommer fram till att man älskar David Cross. Han är mannen med fiolen och det av den anldeningen av att han helt enkelt är grymm när det gäller att spela på den. När dessutom Fripp´s mellotron börjar spela och Wetton börjar sjunga är det inte långt till gråten! Det är riktigt bra!

"21st Century Schizoid Man" från deras episka debutalbum är också med. Tyvärr är det just det spåret som kan kallas skivans svaga spår. Det är mest för att Wetton inte riktigt klarar av att sjunga som Greig Lake gjorde på orginalet (Inget ont om Wetton, det är bara Lake som är så makalöst bra) och dessutom får de inte riktigt till den lite råa ljudbilden som finns på studioversionen. Men men, man kan inte få allt.

Sista spåret "Starless" är defenitivt höjdpunkten på skivan! Man kan beskriva det med ett ord: "Gåshud". Den som hört studioversionen från "Red" kommer inte bli besviken. Inte det minsta. Allt finns där. Wow.

Om jag hade sammanfattat det hela hade jag förmodligen skrivit att detta är en av de absolut bästa liveskivorna som jag hört och att de som gillar King Crimson´s musik kommer garanterat älska den här skivan!
Men jag tänkte inte sammanfatta det hela. Bara uppmana lite:
King Crimson - USA. HÖR DEN!!!

Kommentarer
Postat av: Erik

Yo. Instämmer i hyllningssången! Snart ska jag köpa Earthbound!

Off the record så har jag för mig att Walk on... No pussyfooting kommer från ett av Fripp & Enos samarbeten. Har jag för mig!

2008-11-13 @ 09:23:35
Postat av: Axel

Aha, så kan det ju förståss vara. Undrar om man vågar sig på nån av deras skivor. Det lär ju i alla fall vara väldigt speciellt

2008-11-13 @ 20:06:55
URL: http://progeliprog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0