Dagens skiva!

Yes - Relayer

image4


Inom musik kan man tala om olika känsloskede i låtar. Jag brukar tala om passager i vissa låtar som på något sätt får en att känna sig odödlig.
Ett praktexempel är slutsolot i Pink Floyds "Comfortably Numb". Jag har nog aldrig kännt en mäktigare känsla inför musik än de gånger jag hör på den låten.
Ett annat Pink Floyd exempel är "Shine on you Crazy Diamond", jag skrev en gång i ett sms (helt oprovocerat) att när jag dör ska jag lyssna på "Shine on you Crazy Diamond". Vilket säger en hel del om hur jag personligen uppfattar den låten.

Idag fick jag en ny sådan odödlighetskänsla, det gäller sista passagen på första spåret på Yes platta Relayer "The Gates of Delirium". Passagen som går från ett ganska ödesmättat organparti letar sig en nedtonat, men fantastisk vackert smekande gittararbete från Steve Howe in. För att efter cirka tre minuter av intensivt njutningsfull instrumental musik gå ett steg längre med Jon Andersons änglalika stämma smäkta fram "soon oh soon, the light". Fruktansvärt äckelbra.
Första gången jag hörde Relayer och främst då "The Gates of Deliurium" minns jag att min reaktion var tämligen sval. Jag fann den närmast ointressant och nästan jobbig. Men efter enträget progglyssnande har Relayer och inte minst låten vuxit i mina öron, och står ut som, bortsett från "Tales from the Topographic Oceans", som Yes mest underskattade verk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0